Wat verstaat SOON onder Sociaal Ondernemerschap?

Er bestaan vele definities van Sociaal Ondernemerschap. SOON ziet deze term als volgt: Sociaal ondernemers pakken maatschappelijke thema’s aan door middel van nieuwe businessconcepten. Een sociaal ondernemer heeft als primair doel het creëren van maatschappelijke meerwaarde en doet dat op een ondernemende manier. Financiële winst kan, maar staat niet voorop. Dat onderscheidt sociaal ondernemerschap van de traditionele B.V.’s en stichtingen.

Wat is het verschil tussen Sociaal Ondernemerschap en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) levert een heleboel mooie initiatieven op, maar is wel een reactief proces. MVO is het verantwoording nemen voor de effecten die je als organisatie op de omgeving hebt. Bekende voorbeelden van MVO zijn energiebesparing of fair-trade inkopen. Het verschil met Sociaal Ondernemerschap is dus het verschil tussen reactief en proactief ondernemerschap. Een sociaal ondernemer richt zijn corebusiness zo in, dat hij maatschappelijke vooruitgang creëert, terwijl een maatschappelijk verantwoord ondernemer zijn core business op een verantwoorde manier probeert uit te voeren. SOON promoot, integreert en werkt aan sociaal ondernemerschap. Wil je weten hoe we dit doen? Kijk dan bij onze werkwijze.